5 Teknik Rahsia Untuk Mahir Matematik | Boros Di Aralom

Sabtu, 4 Januari 2014

5 Teknik Rahsia Untuk Mahir Matematik

Laporan dari Program Penilaian Internasional tahun 2012 (Pisa) mengenai pencapaian 65 negara dalam bidang Matematik memang memeranjatkan. Daripada 65 buah negara tersebut, Malaysia berada di tempat ke 52. Untuk pengetahuan korang, Vietnam lebih jauh di depan Malaysia dengan menduduki tangga ke-17. Thailand pula di tangga ke-50. 

Tempat yang pertama ialah Shanghai (China) diikuti Singapura, Hongkong, Taiwan, Korea Selatan, Macau, dan Jepun. Semuanya dari negara-negara berbangsa Cina atau dari negara yang serumpun dengannya.  Cuba bayangkan kalau penduduk Malaysia ini adalah terdiri dari orang Melayu, India, orang Asli, Bumiputera Sabah dan Sarawak sahaja di manakah kedudukan Malaysia, tentu lebih rendah lagi. Jadi apakah tindakan kita? Sebagai warganegara bumiputera, memang saya rasa tercabar dengan kenyataan dari Sinar Harian ni.

Walaupun saya tidak mempunyai anak tapi saya mempunyai ramai anak buah dan anak saudara serta perlu menjadi tunjang kepada generasi baru. Seperti anda juga. Apa lagi kalau anda ini adalah ibu bapa yang mempunyai anak yang sedang bersekolah. Tentunya anda mahukan yang terbaik untuk mereka.

Mungkin saya tak perlu pergi dari rumah ke rumah untuk mengajar Matematik. Lagi pun saya bukan lah pakar sangat walaupun dulu dapat A Matematik. Tapi mungkin apa yang saya nak kongsikan ini boleh membantu mereka yang mahu menguasai ilmu hisab Matematik. Berikut antara 5 teknik rahsia untuk mahir Matematik:

1. Kenalpasti apa yang anda tidak tahu dan minta bantuan guru untuk menyelesaikan masalah Matematik tersebut. Pelajar perlu berjumpa dengan guru seberapa segera yang boleh dan jangan bertangguh.

2. Belajar secara berkumpulan (3 atau 4 orang satu kumpulan) - pembelajaran secara berkumpulan dapat membantu diri untuk menyelesaikan masalah matematik.

3. Jangan pegang mesin kira setiap kali hendak mengira.
Sebabnya; menggunakan mesin kira sama seperti seseorang itu memalaskan otak untuk berfikir dan mengharapkan jawapan yang dikira terus tertera.

4. Kurangkan mengguna SMS.
Sebabnya; dengan mengurangkan penggunaan SMS pula ia mengekalkan penggunaan bahasa Melayu yang dilihat semakin terjejas ekoran sikap masyarakat kini yang gemar menggunakan bahasa singkatan setiap kali menaip mesej di telefon bimbit.

5. Kurangkan bermain alat permainan video.
Sebabnya; penggunaan alat permainan atau ‘video game’ juga boleh melalaikan jika dibiarkan menjadi hobi sehingga ada yang terleka tanpa perlu melakukan apa-apa termasuk bersolat.

Teknik nombor 3 hingga 5 kat atas ini pernah dikongsikan oleh anak Melayu paling genius, Adi Putra, yang turut mendapat gelaran Profesor Cilik Matematik Islam dari Universiti Riau, Indonesia.
Adi Putra
Adakah minda genius itu berlaku secara semulajadi atau secara pembelajaran? Jawapannya adalah kedua-dua sekali. Matematik adalah satu kemahiran. Kemahiran adalah suatu yang perlu dipelajari. Untuk mahir, anda perlu mempelajarinya dengan menggunakan teknik yang betul. 
Adakah anda seorang yang genius Matematik? cuba kira dan jawab soalan Matematik di bawah dalam masa 5 saat..

Dapat tak?? Kalau guna kalkulator memang cepat...tapi TANPA kalkulator, memang sangat sukar..mungkin ada yang mengambil masa sampai 5 minit untuk jawab satu soalan. Nah, cuba korang tonton video penerangan kat bawah yang menunjukkan cara pantas jawab sifir.

Belajar Matematik memang seronok. Ia adalah salah satu subjek paling saya suka masa zaman sekolah dulu-dulu. Memang tak bosan langsung kat kelas sampai masa habis subjek pun tak sedar. Kalau korang nak tengok jadi genius dalam Matematik atau pun nak jadikan anak genius dalam Matematik, sangat eloklah kalau anda menyertai program Alfa Genius secara online ni yang diasaskan oleh Dr. Sulaiman Daud. Terdapat banyak video yang disediakan untuk membantu anda menguasai Matematik dengan mudah. Program ini bakal dilancarkan pada 10 Januari 2014 depan. Bukan saja dapat membantu mengajar teknik pantas Matematik malah ibu bapa dan penjaga juga boleh mengabil peluang ini untuk menambah pendapatan dengan menjadi Affiliate. 


Pelajari Teknik Pantas Matematik Sambil Jana Pendapatan Sampingan